WUJUD 4

ALLAH MENJADIKAN SESUATU TANPA SEBAB

     Dengan kehendak Allah SWT, tiap - tiap sebab itu akan membawa akibat, inilah tanda & kasih sayang Allah kepada makhluknya. ertinya, apa shj yg makhluk usahakan utk melahirkan sebab, maka akibat dri sebab itu akn menjadi.
     Cuma, apabila setiap sebab itu seolah - olah mendatangkan akibat, kelah akan ada orang akn berkata bahawa Allah sebenarnya tidak boleh dijadikan sesuatu tanpa sebab. Kalau ada orang yang mengatakan sedemikian, akan terpesonglah akidahnya.

1. Kejadian Nabi Adam, Siti Hawa dan Nabi Isa
     Misalnya dlm soal zuriat, kita mesti menempuh sebab - sebabnya iaitu perkahwinan. Dgn Perkahwinan, maka akan lahir anak. Tetapi telah berlaku di dlm sejarah di mana Nabi Adam dijadikan tanpa ayah dan ibu, Siti Hawa, isteri kepada Nabi Adam dijdikan tanpa ibu dan Nabi Isa dijdikan oleh Allah tanpa ayah.

2. Api Tidak Membakar
     Kita tentu faham bahawa api itu pasti membakar, tetapi Allah menjadikan api tidak membakar dlm peristiwa raja Namrud membakar Nabi Ibrahim. Walaupun Raja Namrud mengerahkan seluruh rakyatnya mengumpulkan kayu bakar, namun apinya tidak membakar Nabi Ibrahim.

___________________________________________________________

Petikan di atas, saya mendapati bahawa satu nikmat dan hikmah Allah kepada hambaNya yang taat. Allah lakukan sesuatu kejadian itu tanpa sebab dgn tujuan utk menyelamatkan aqidah umat serta tidak mahu hambaNya yg tersesat.

CORY FROM : ABD RAHMAN ABD MAJEED
( Wan nur Alia )