WUJUD 2

WUJUD TANPA SEBAB
     Perlulah kita memahami hakikat wujudnya Allah SWT iaitu wujudnya tanpa sebab. Tidak seperti makhluk @ sekalian baru yg mana semuanya sebab.
     Misalnya, adanya kita ini disebabkan oleh adanya ibu bapa kita. Ertinya, perkahwinan menyebabkan lakirnya zuriat. Sama dgn kejadian lain seperti kenyang disbbkan makan, hilangnya dahaga disbbkan minum, kaya disbbkan berusaha bersungguh - sungguh, kejayaan jihad & perjuangan yg gigih, mati dsbbkan oleh sakit & begitulah seterusnya.

1. Sebab Membawa Akibat
     Setiap suatu kejadian ada sebbnya sperti pandai fisbbkan belajar bersungguh - sungguh. Bgi falsafah atau ahli fikir, pergertian itu disifatkan " sebab membawa akibat ". Iaitu setiap kejadian itu ada sebab & ada akibatnya.
     Demikianlah cara falsafah mendtangkan perbahasan mereka. Ini adalah  hujah ilmu pasti. Hujah demikian tidak boleh digembur - gembur. Ia membawa satu kesimpulan yg tepat. Sebab itu, dalam mereka menghujah sebab membawa akibat ini, bg mereka setiap sebab itu pasti akn membawa kepada akibatnya.
    Mereka yg bersefahaman demikian seolah - olah telah memastikan bahawa setiap sebab itu pasti akan memberi kesan. Dengan itu, setiap kesan @ akibat adalah bersabit dari sebab - sebab yg telah dilakukan.


2. Golongan yang Menganggap Alam Adalah Sebab Adanya Allah.
     Oleh kerana sebab itu pasti membwa akibat, hujah ahli falsafah ini telah satu pengertian bahawa sebab & akibat itu lazim - menzalimi antara satu sama lain. Ertinya, bila ada sebab, maka pasti ada akibatnya & akibat itu adalah bersabit dari adanya sebab.
     Sebab & akibat yg lazim - melazimi antara 1 sama lain ini telah dikaitkan oleh ahli falsafah dgn kewujudan Allah SWT dgn kejadian alam.
     Tetapi malangnya, ada ulama Islam yg termasuk di dalam golongan ini. Mereka juga mempelopori fahaman bahawa Allah & alam ini lazim - melazimi. Bermakna, mereka juga meyakini bahawa kerana adanya Allah SWT, maka adanya alam ini.
     Mereka menyamakan alam ini dgn kejadian Allah SwT. Pada mereka, alam bukan dijadikan Allah tetapi bersabit dari adanya Allah.
     Ini adalah satu fahaman yg menyeleweng dri aqidah Ahli Sunnah wal Jammah. ia muncul dlm kurun Hijrah Pertama dgn membawa fahaman - fahaman terhadap soal keturunan, akhirat, dosa pahala & lain - lainnya.
________________________________________________________________________________

 Dalam petikan ini, saya mendapati ulama Islam yg termasuk di dlm golongan ini. Mereka juga mempelopori fahaman bahawa Allah dan alam ini lazim - menzalimi. Bermakna, mereka meyakini bahawa kerana adanya Allah, maka adany alam ini.

COPY FROM: ABD RAHMAN ABD MAHEED
( Wan Nur Alia )