5 cara menurunkan berat badan

5 Cara Sihat Menurunkan Berat Badan

5 Cara Turunkan Berat Badan
Menurut kajian laman web Google, terdapat lebih 1 juta carian mengenai topik ‘weight loss’ atau penurunan berat badan. Negara Malaysia juga tidak terkecuali daripada senarai yang melakukan carian terbanyak, mengenai topik ini.
Entri kali ini akan memperkenalkan kepada kita, mengenai 5 cara yang boleh dilakukan bagi menurunkan berat badan, tanpa mengancam kesihatan kita secara fizikal dan mental. Namun kita diberi pilihan untuk melakukan salah satu daripada cara yang ditunjukkan.
Menurut Brian Stramel, untuk menurunkan berat badan dengan efektif, kita perlu ketahui LOT, yakni Law of Thermodynamics. Law of Thermodynamics bermaksud kita perlu menyalurkan tenaga, bagi menurunkan berat badan.
Ini bermakna untuk menurunkan berat badan, kita perlu kurangkan makan makanan yang kurang berkhasiat, dan memperbanyakkan gerakan aktif.

Cara #1 – Sentiasa Mengambil Sarapan Pagi

Kita perlu mengambil sarapan pagi jika ingin diet. Ini kerana mengikut kajian, kadar metabolisme kita akan berada pada paras rendah di waktu pagi. Jika kita tidak mengambil sarapan pagi, kita akan mudah berasa lapar.
Pengambilan sarapan pagi juga dapat membantu kita untuk membekalkan tenaga yang mencukupi, bagi melakukan aktiviti harian.

Cara #2 – Tenangkan Fikiran

Apabila kita berasa tertekan atau stres, tubuh badan kita akan mengeluarkan hormon yang diberi nama cortisol. Stres yang berlebihan akan menyebabkan kita tidak dapat mengawal nafsu untuk makan.
Bagi mengawal stres, kita disarankan untuk melakukan senaman seperti joging. Bagi umat Islam, kita boleh melakukan solat sunat atau membaca Al-Quran.

Cara #3 – Ubah Gaya Pemakanan Secara Konsisten

Untuk menurunkan berat badan, kita perlu minum lebih banyak air mineral. Elakkan daripada minum minuman yang mempunyai jumlah gula yang tinggi. Bagi makanan pula, kita perlu belajar untuk mendisplinkan diri.
Jika sebelum ini kita selalu mengambil 1 hingga 3 snek di waktu malam, maka ubah kepada sekali sahaja. Perubahan boleh dilakukan secara perlahan-lahan. Apa yang paling penting adalah konsistensi.

Cara #4 – Jalani Gaya Hidup Aktif

Gaya hidup aktif bermaksud menambahkan lebih banyak gerakan tubuh badan dalam kehidupan seharian. Ini tidak terhad pada aktiviti-aktiviti lasak. Sebagai contoh, kita boleh menaiki tangga untuk naik ke pejabat.
Apabila kita ingin mengamalkan gaya hidup aktif, pastikan kita tanamkan dalam fikiran ia perlu bermula dengan perlahan dan konsisten. Aktiviti yang dilakukan secara drastik akan mengurangkan daya motivasi, apabila kita tidak dapat melihat sebarang hasil dalam jangka masa yang singkat.

Cara #5 – Jangan Diet!

Berdasarkan kajian jurulatih kesihatan, kebanyakan individu yang ingin diet seringkali gagal. Ini kerana proses diet memerlukan usaha jangka masa panjang. Untuk menurunkan berat badan dengan lebih efektif, kita boleh belajar sedikit sebanyak mengenai nutrisi dan pengambilan makanan yang sihat.
Dengan ini, kita akan mencipta tabiat makan yang baru, yakni tabiat makan yang membawa kepada kesihatan, dan penurunan berat badan.

cara diatas boleh kita praktikan. jangan lah diet sehingga menyebabkan sakit. diet yang betul akan membawa kita kearah kebaikan.

credit Cloudlissa
typewriter natt