SYARAHAN - ‘Membaca Amalan Mulia’

Kelas anda telah memilih anda untuk menyertai pertandingan syarahan yang bertajuk ‘Membaca Amalan Mulia’. Sediakan teks syarahan anda itu selengkapnya. 


Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, barisan hakim yang arif lagi bijaksana, Yang Berusaha Tuan Pengetua, guru-guru dan rakan-rakan seperjuangan sekalian. Berdirinya saya di sini, pada pagi yang mulia ini adalah untuk menyampaikan sebuah syarahan yang bertajuk “membaca amalan mulia." 
Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Para hadirin yang dihormati sekalian..

Tajuk syarahan saya pada kali ini ialah ‘ membaca amalan mulia’. Membaca adalah satu yang amat penting di dalam kehidupan kita. Membaca boleh memberi manfaat kepada semua manusia di atas muka bumi ini. Melalui pembacaan, kita dapat mengetahui pelbagai perkara yang bermanfaat. Contohnya melalui surat khabar. Akhbar merupakan sumber maklumat dan menyiarkan pelbagai peristiwa yang berlaku di dalam Negara dan di luar Negara.
Dengan ini kita dapat mengetahui isu-isu yang serdang berlaku.

Saudara dan saudari sekalian,

Selain mendapatkan maklumat, membaca juga boleh mengisi masa lapang kita daripada kita melakukan perkara yang tidak berfaedah sudah tentu masa kita tidak akan terbuang begitu sahaja. kita boleh mengelakkan diri daripada melakukan perkara yang tidak berfaedah seperti bermain-main dan merayau-rayau di kedai-kedai dan sebagainya. Membaca juga dapat membentuk keperibadian seseorang sekiranya kita membaca buku-buku yang baik.

Di samping itu, membaca boleh membaiki penguasaan bahasa kita. Melaluinya kita boleh menambah perbendaharaan kata. Hal ini dapat membantu pelajar berjaya di dalam peperiksaan yang besar seperti UPSR, PMR, SPM dan lain-lain. Dengan itu, dapat membawa kebahagiaan kepada ibu bapa kita. Itulah manfaat yang dapat diperolehi melalui membaca.

Akhir sekali, budaya membaca dapat membendung seseorang daripada terjebak dalam gejala sosial yang makin teruk di dalam masyarakat kita. Ini kerana terdapat banyak kesan negatif dalam gejala sosial yang banyak dinyatakan dalam buku-buku yang terdapat di Malaysia.

Saya sudahi syarahan saya setakat ini sahaja. Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Sekian terima kasih.

diambil daripada : http://cikgu-rozali.blogspot.com/

(UMI SYUHADA)