GEMPA BUMI DAN TSUNAMI DI JEPUN









TOKYO 11 Mac – Tsunami yang sangat ganas setinggi 10 meter kesan daripada gempa bumi berukuran 8.9 pada skala Richter yang terkuat pernah dicatatkan melanda Jepun, meragut beribu-ribu nyawa penduduk ketika ia menghentam bot, kereta dan kediaman manakala kebakaran meletus tanpa kawalan.

Amaran tsunami dikeluarkan ke seluruh Pasifik, sehingga sejauh Amerika Selatan, Kanada, Alaska dan seluruh pantai barat Amerika Syarikat.

Menurut polis Jepun, dianggarkan antara 200 hingga 300 mayat ditemui di kawasan perairan Sendai, bandar paling dekat dengan pusat gempa bumi.

Polis berkata, setakat ini 88 orang disahkan terbunuh dan 359 orang masih dilaporkan hilang.

Angka kematian dijangka terus meningkat berdasarkan skala bencana alam berkenaan. Orang ramai diberi amaran untuk berpindah ke kawasan yang lebih tinggi.

Siaran televisyen turut memaparkan kebakaran dan kepulan asap hitam sekitar bangunan di Odaiba, pinggir bandar Tokyo dan perkhidmatan kereta api laju ke arah utara terpaksa dihentikan.

Rakaman televisyen turut menunjukkan bot, kereta dan trak terapung di atas air selepas tsunami kecil melanda bandar Kamaichi yang terletak di utara Jepun.

Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan berkata, kerajaan telah mewujudkan satu pasukan petugas khas bagi membantu kerja-kerja mencari dan menyelamat.

“Gempa bumi ini mengakibatkan kemusnahan besar di bahagian utara Jepun. Kerajaan akan menjalankan semua usaha yang perlu bagi memastikan keselamatan rakyat dan meminimumkan kerosakan,” katanya pada satu sidang media khas.

Agensi berita Kyodo melaporkan, beberapa kebakaran turut berlaku di bandar Sendai, yang menyaksikan ombak besar menghanyutkan kenderaan di landasan lapangan terbang.

Di wilayah Wakayama, 20,000 penduduk diarahkan berpindah selepas amaran tsunami dikeluarkan dan beberapa gegaran susulan melanda.

Menurut wartawan Reuters, Mariko Katsumura, penumpang kereta api bawah tanah menjerit dan memegang tangan penumpang lain. Gegaran yang terlalu kuat membuatkan mereka sukar untuk berdiri.

Tinjauan Geologi Amerika Syarikat (USGS) sebelum ini mengesahkan gempa bumi tersebut berlaku kira-kira 130 kilometer di timur Sendai, Honshu pada kedalaman 24 kilometer.

Pasaran saham Tokyo turut mengalami kerugian selepas gempa bumi itu diumumkan. Menurut bank pusat, mereka akan melakukan apa sahaja bagi memastikan kewangan kembali stabil.

Sumber :
Utusan Malaysia Online

Ulasan Ustaz

Semua bencana yang melanda dunia hari ini adalah dari kehendak Allah tanpa dapat dihalang oleh mana-mana makhluk, Walaupun bangunan dan alat pengesan tsunami itu semakin canggih, tetapi ia tidak dapat menghalang kehendak Allah tersebut. Ini semua berpunca dari tangan manusia itu sendiri yang melakukan kerosakkan di muka bumi ini. Firman Allah yang bermaksud :

"Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut Dengan sebab apa Yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya Yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk Yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)." (Ar-Ruum : 41)

Marilah kita muhasabah setiap apa yang berlaku, itu semua adalah disebabkan kita melakukan berbagai keburukan dimuka bumi ini sehinggakan bumi ini sangat jelek menanggungnya lagi. Allah turunkan sesuatu bencana itu adalah untuk memberikan pengajaran kepada hambanya dan supaya hambanya ingat kembali kepada Allah dan kekuasaanya.

Kita sebagai rakyat Malaysia sering terlepas dari bencana tersebut, memang dibuktikan oleh sains bahawa negara Malaysia ini terselamat dari gempa bumi dan bencana-bencana alam yang lain. Jangan anggap kita sudah selamat dari itu semua, kerana jika Allah berkehendak bencana di negara ini, maka ia akan berlaku dengan tanpa disedari dan ia akan menyebabkan kemusnahan yang lebih besar dari negara-negara yang sering ditimpa bencana. Jangan sesekali lupa kepada Allah dan melakukan perkara yang dibenci oleh Allah sebab takut nanti Allah murka dan menurunkan bencana yang sangat besar untuk menghapuskan orang-orang yang melakukan kesalahan di muka bumi ini.


________________________________________
COPY FROM : BLOG USTAZ NOR AMIN
 
( Wan Alia )