Adakah kerana harga yang tinggi menjadi punca album tulen tidak dibeli oleh penggemar muzik? Berikan pendapat anda.

Muzik boleh mendatangkan pelbagai kesan baik kepada sesetengah penggemar hiburan. Muzik juga merupakan suatu bentuk hiburan yang boleh menghilangkan tekanan bagi sesetengah orang. Muzik yang berunsur pop dan rock, irama asli ataupun jazz adakalanya boleh melepaskan tekanan seseorang itu dengan cara mendengar atau menyanyikan lagu tersebut. Kestabilan dan ketenangan emosi serta mental juga boleh dirasai oleh seseorang apabila mendengar muzik yang berirama lembut dengan alunan yang mendayu-dayu lagi menghanyutkan perasaan pendengarnya.

Dalam arus kemodenan yang sedang pesat membangun, penghibur serta penyanyi dalam industri muzik di Malaysia kini tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Pelbagai jenis lagu diperdengarkan kepada kita saban hari di stesen-stesen radio tempatan. Penenerbitan serta penghasilan album bagi setiap artis dan penghibur juga tidak kurang diuar-uarkan dan diketengahkan.


Namun begitu, terdapat sebilangan album tulen yang lagu-lagunya dinyanyikan oleh sesetengah artis popular, tidak berjaya melepasi sasaran keuntungan bagi sesebuah syarikat industri muzik. Persoalannya, adakah perkara ini berlaku disebabkan oleh harga yang tinggi, seterusnya menyebabkan sesebuah album tulen itu tidak dibeli oleh sesetengah penggemar muzik?
Pada pendapat saya, hal ini berlaku bukanlah disebabkan oleh harga yang tinggi tetapi sebenarnya, perkara ini berlaku disebabkan pada zaman teknologi kini pelbagai kemudahan yang boleh dicapai melalui teknologi Internet. Contohnya seperti muat turun lagu dari Internet, muat turun video dari Internet, muat turun lirik lagu dari Internet dan sebagainya. Kaedah muat turun lagu secara percuma juga kini semakin berleluasa. Apabila hal ini berlaku, lagu-lagu yang popular dan digemari ramai boleh didapati secara mudah tanpa perlu mengeluarkan sebarang kos sebagaimana membeli sesebuah album tulen berkenaan. 


Maka, jualan album tulen semakin merosot dari semasa ke semasa. Hal ini mendatangkan kerugian yang besar kepada pihak penerbit dan penggubah lagu serta penyanyi. Perkara ini membuktikan bahawa sesetengah album tulen tidak dibeli oleh penggemar muzik kerana kaedah muat turun lagu dan video secara percuma dari Internet semakin berleluasa, sekali gus menyekat periuk nasi pihak penerbit, penggubah lagu serta penyanyi.


Permasalahan ini ditambah lagi apabila wujudnya kegiatan cetak rompak di negara kita, Malaysia. Menurut laporan yang telah disediakan oleh pihak berwajib, kegiatan cetak rompak kini semakin menjadi-jadi. Mereka bukan sahaja melakukan cetak rompak filem dari panggung wayang, malah adakalanya mereka sengaja menjalankan cetak rompak album-album tulen oleh artis-artis tempatan di negara kita.


Kegiatan haram ini sudah pastinya mendatangkan impak negatif kepada industri muzik tanah air kita sekali gus merugikan pihak-pihak penerbit dari industri muzik mahupun industri perfileman. Hal ini perlu dibanteras oleh pihak berwajib bagi menjaga kepentingan semua pihak termasuklah demi menjaga nama baik Malaysia dalam industri muzik dan perfileman. Tanpa usaha yang drastik dan menyeluruh, sudah pasti masalah ini akan menjadi “barah”, seterusnya memudaratkan semua pihak. 


Kesannya, industri muzik dan filem tidak berkembang sebagaimana yang sewajarnya. Adakalanya, sesetengah lagu itu popular dan bermain di bibir audiens tetapi penyanyinya ataupun pihak yang terlibat tidak memperoleh pulangan yang membanggakan. Soal harga yang tinggi tidak perlu dipertikaikan tetapi kerenah “lanun cetak rompak” merupakan salah satu sebab utama menjadikan sesuatu album itu dikatakan tidak laku.


Konklusinya, harga yang tinggi bukan merupakan punca sesebuah album tulen tidak dibeli oleh penggemar muzik. Sebaliknya, sesebuah album tulen itu tidak laku dijual oleh sebab arus kemodenan yang telah mempengaruhi perkara ini untuk terjadi. Tegasnya, pihak berwajib harus mengambil langkah drastik bagi menjaga kepentingan semua pihak.



diambil daripada : http://cikgu-rozali.blogspot.com/

(UMI SYUHADA)