Karangan Peribahasa – “Di Mana Bumi Dipijak, Di Situ Langit DIjunjung".

Peribahasa yang berbunyi  “di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung” bermaksud kita hendaklah mematuhi undang-undang Negara atau budaya sesuatu tempat yang kita diami. Konteks “bumi” di sini ialah sesuatu tempat yang kita naungi atau kita diami, atau negara asing yang kita kunjungi, manakala “langit” pula bermaksud undang-undang, peraturan, atau budaya sesuatu tempat.

            Setiap Negara berdaulat mempunyai undang-undang dan perlembagaan. Tujuan undang-undang diwujudkan adalah untuk memelihara ketenteraman awam dan kesejahteraan rakyatnya. Oleh itu, setiap warga yang mendiami sesebuah negara harus menjunjung undang-undangnya. Jika melanggar undang-undang, maka individu terbabit akan didakwa serta dihukum mengikut peruntukan kuasa undang-undang.

            Bagi pendatang asing yang tinggal di negara kita, mereka tidak terkecuali daripada linkungan undang-undang juga. Golongan ini mungkin pekerja ataupun pelancong. Golongan ini haruslah bijak memelihara kerukunan dengan mematuhi undang-undang negara yang ditumpanginya. Undang-undang tidak pernah membezakan sama ada pesalah itu warganegara ataupun pendatang.

            Peribahasa ini mendidik masyarakat supaya menghormati budaya dan undang-undang yang ditetapkan oleh sesebuah negara yang didiamimya. Oleh itu, setiap orang harus bijak menyesuaikan diri dengan keadaan persekitarannya. Hal ini adalah untuk mewujudkan suasana yang harmoni dan tenteram.

            Peribahasa lain yang sama erti dengan peribahasa ini ialah “masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak”. Orang yang tidak tahu menyesuaikan diri dengan keadaan persekitarannya. Hal ini adalah untuk mewujudkan suasana yang harmoni dan tenteram.

            Kesimpulannya, amalan peribahasa “di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung” pasti akan menyelamatkan kita walau di mana-mana saja kita berada. Amalan seperti peribahasa itu membolehkan perantau itu mudah diterima oleh masyarakat di samping keselamatannya lebih terjamin.