Tajuk Perbahasan : ‘Tinggal di kampung lebih baik daripada tinggal di bandar.’

      Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, barisan panel hakim yang arif lagi bijaksana, barisan pihak pembangkang yang saya kagumi, Yang Berusaha Tuan Guru Besar, para Penolong Kanan, guru-guru dan para hadirin sekalian.
   
    Saya Nur Alza Exora Binti Hasmadiey sebagai pencadang kedua akan membahaskan tajuk perbahasan pada hari ini iaitu, ‘Tinggal di kampung lebih baik daripada tinggal di bandar.’

Hadirin sekalian,

    Saya menyokong sepenuhnya tajuk perbahasan pada hari ini kerana tinggal di kampung sememangnya adalah lebih baik daripada tinggal di bandar.

    Hujah saya yang pertama, jika tinggal di kampung kita dapat menghirup udara yang lebih segar dan bersih, melihat pemandangan alam yang menghijau. Kita juga dapat menikmati kejernihan air sungai yang belum tercemar dan kicauan unggas di rimba. Sedangkan di bandar, kualiti udaranya sudah terjejas dengan teruk, sungai yang dikotori dengan pelbagai sampah-sarap sehinggalah mayat manusia turut dibuang ke dalamnya.

    Kesesakan lalu lintas tidak berlaku di kawasan kampung. Kita tidak perlu mengambil masa yang panjang untuk tiba ke destinasi yang dituju. Sedangkan di bandar kesesakan berlaku pada setiap masa. Walaupun untuk ke suatu tempat yang dekat, masa yang lama terpaksa diambil. Pembaziran masa, tenaga dan wang akan berlaku. Pemandu juga mengalami tekanan perasaan.

    Di kampung, kadar kejadian jenayah amat rendah. Kita berasa lebih selamat dan yakin untuk pergi ke mana-mana sahaja. Kejadian jenayah seperti samun, ragut, culik, rompakan dan pembunuhan berlaku saban hari di bandar. Ibu bapa berasa bimbang untuk melepaskan anak mereka bebas bermain atau pergi ke sekolah bersendirian.
       
    Kos sara hidup di kampung jauh lebih rendah berbanding di bandar. Harga barang keperluan lebih murah dan sesetengahnya boleh didapatkan secara percuma daripada jiran-jiran. Jika di bandar, semua keperluan terpaksa dibeli dan harganya jauh lebih mahal.

    Semangat kejiranan amat tebal di kalangan para penduduk kampung. Mereka saling mengenali, bantu-membantu dan mengambil berat. Ini dapat dilihat jika ada upacara keramaian seperti kenduri atau kematian.
Penduduk bandar pula bersikap ‘keakuan’ dan saling tidak peduli. Jiran di sebelah rumah pun tidak dikenali.

    Berdasarkan hujah-hujah yang telah saya kemukakan tadi, jelaslah kepada kita bahawa tinggal di kampung adalah lebih baik daripada tinggal di bandar.
    Sekian, terima kasih.